Klíčové kompetence KPZ
Klíčové kompetence KPZ jsou uvedeny ve spodní části kolonky Program MŠ. Zde jsou uvedeny jednotlivé "podkompetence":
1. Rozumí holistickému pojetí zdraví
- Má základní poznatky o lidském těle a jeho funkcích
- Vnímá potíže zdraví tělesného, ale i duševního
- Rozumí, že způsob života ovlivňuje jeho zdraví
- Rozlišuje lidské aktivity podporující a škodící zdraví
- Chápe jevy kolem sebe v souvislotech, dovede se ptát
- Má vytvořenou představu co je to závislost, na zdraví ohrožujících věcech
- Uvědomuje si, že lidé jsou různí a liší se
2. Uvědomuje si, že zdraví je prioritní hodnotou
- Vnímá, že všechno na světě má vztah ke zdraví (dobrý, špatný)
- Rozlišuje dobro a zlo, a obě etické kategorie vidí ve vztahu ke zdraví
- Chápe, že zdraví není samozřejmost a musí je chránit
- Konkrétními činnostmi podporuje zdraví své, ostatních, přírody
- Chápe, že když je člověk nemocný, nemůže dělat řadu věcí
- Má vytvořenou představu o zdravé životosprávě
3. Dovede řešit problémy a řeší je
- Je zdívadé, chce poznávat
- Rozvíjí své poznávací funkce a dovednosti
- Aktivně přistupuje k problémům, organizuje své činnosti
- Umí se citově vyrovnat s novými situacemi v běžném životě
- Když si neví rady, požádá o pomoc
- Řeší jednoduché problémy, ví že je může řešit více způsoby
- Nemá obavu ze změny, přijímá ji jakou součást života
4. Má vyvinutou odpovědnost za vlastní chování a způsob života
- Má vytvořeny základní návyky sebeobsluhy a osobní hygieny
- Dovede označi své potřeby (tělesné, psychické, sociální, etické)
- Chápe smysl své činnosti, vytrvá u ní, dokončuje ji
- Umí vyjádřit co se mu líbí a co ne, vysvětlí proč
- V běžných životních situacích předvídá následky a přijímá důsledky svých činů, chování
- Odhaduje rizika ohrožující zdraví a bezpečnost
5. Posiluje duševní odolnost
- Poznáváním sebe samého vytváří obraz o sobě
- Chápe, že lidé mají různé pocity, emoce, city, pojmenuje je
- Chápe, že dobrá životospráva ovlivňuje dobrou náladu a spokojenost
- Ovládá intenzitu svých emocí, které by škodily jemu nebo okolí
- Komunikuje, dokáže se rozhodnout i při problémové situaci
- Aktivně se podílí na tvorbě pravidel, přijatá pravidla plní
- Dovede požádat o pomoc když je v nouzi
- Dovede sdělovat příhody a události, které se mu staly
- Dovede zvládnout jednoduché zátěže a překážky
6. Ovládá dovednosti komunikace a spolupráce
- Má vytvořené základní návyky společenského chování
- Je schopno práce ve dvojici, skupině dětí
- Chová se vstřícně, pomáhá tam, kde je třeba
- Vysvětluje svůj názor a naslouchá druhým
- Dovede se vyjádřit a domluvit s dětmi i dospělými
- Dbá pravidel soužití, svými skutky nikoho neomezuje
- Uvědomuje si, že svým chováním spoluvytváří prostředí pohody
7. Aktivně se spolupodílí na tvorbě podmínek a prostředí pro zdraví všech
- Chce poznávat své okolí, svět
- Prožívá vztah k přírodě, ochrňuje ji
- Má zájem pochopit jevy kolem sebe, ptá se
- Uvědomuje si, že každý má práva a povinnosti
- Chová se vstřícně, zvládá jednoduché činnosti v péči o nejbližší prostředí a potřeby druhých
- U druhých respektuje a toleruje potřeby a individuálně odlišné způsoby jejich uspokojování