Klíčové kompetence KPZ

Klíčové kompetence KPZ jsou uvedeny ve spodní části kolonky Program MŠ. Zde jsou uvedeny jednotlivé "podkompetence":

1. Rozumí holistickému pojetí zdraví

  • Má základní poznatky o lidském těle a jeho funkcích
  • Vnímá potíže zdraví tělesného, ale i duševního
  • Rozumí, že způsob života ovlivňuje jeho zdraví
  • Rozlišuje lidské aktivity podporující a škodící zdraví
  • Chápe jevy kolem sebe v souvislotech, dovede se ptát
  • Má vytvořenou představu co je to závislost, na zdraví ohrožujících věcech
  • Uvědomuje si, že lidé jsou různí a liší se

2. Uvědomuje si, že zdraví je prioritní hodnotou

  • Vnímá, že všechno na světě má vztah ke zdraví (dobrý, špatný)
  • Rozlišuje dobro a zlo, a obě etické kategorie vidí ve vztahu ke zdraví
  • Chápe, že zdraví není samozřejmost a musí je chránit
  • Konkrétními činnostmi podporuje zdraví své, ostatních, přírody
  • Chápe, že když je člověk nemocný, nemůže dělat řadu věcí
  • Má vytvořenou představu o zdravé životosprávě

3. Dovede řešit problémy a řeší je

  • Je zdívadé, chce poznávat
  • Rozvíjí své poznávací funkce a dovednosti
  • Aktivně přistupuje k problémům, organizuje své činnosti
  • Umí se citově vyrovnat s novými situacemi v běžném životě
  • Když si neví rady, požádá o pomoc
  • Řeší jednoduché problémy, ví že je může řešit více způsoby
  • Nemá obavu ze změny, přijímá ji jakou součást života

4. Má vyvinutou odpovědnost za vlastní chování a způsob života

  • Má vytvořeny základní návyky sebeobsluhy a osobní hygieny
  • Dovede označi své potřeby (tělesné, psychické, sociální, etické)
  • Chápe smysl své činnosti, vytrvá u ní, dokončuje ji
  • Umí vyjádřit co se mu líbí a co ne, vysvětlí proč
  • V běžných životních situacích předvídá následky a přijímá důsledky svých činů, chování
  • Odhaduje rizika ohrožující zdraví a bezpečnost

5. Posiluje duševní odolnost

  • Poznáváním sebe samého vytváří obraz o sobě
  • Chápe, že lidé mají různé pocity, emoce, city, pojmenuje je
  • Chápe, že dobrá životospráva ovlivňuje dobrou náladu a spokojenost
  • Ovládá intenzitu svých emocí, které by škodily jemu nebo okolí
  • Komunikuje, dokáže se rozhodnout i při problémové situaci
  • Aktivně se podílí na tvorbě pravidel, přijatá pravidla plní
  • Dovede požádat o pomoc když je v nouzi
  • Dovede sdělovat příhody a události, které se mu staly
  • Dovede zvládnout jednoduché zátěže a překážky

6. Ovládá dovednosti komunikace a spolupráce

  • Má vytvořené základní návyky společenského chování
  • Je schopno práce ve dvojici, skupině dětí
  • Chová se vstřícně, pomáhá tam, kde je třeba
  • Vysvětluje svůj názor a naslouchá druhým
  • Dovede se vyjádřit a domluvit s dětmi i dospělými
  • Dbá pravidel soužití, svými skutky nikoho neomezuje
  • Uvědomuje si, že svým chováním spoluvytváří prostředí pohody

7. Aktivně se spolupodílí na tvorbě podmínek a prostředí pro zdraví všech

  •  Chce poznávat své okolí, svět
  •  Prožívá vztah k přírodě, ochrňuje ji
  • Má zájem pochopit jevy kolem sebe, ptá se
  • Uvědomuje si, že každý má práva a povinnosti
  • Chová se vstřícně, zvládá jednoduché činnosti v péči o nejbližší prostředí a potřeby druhých
  • U druhých respektuje a toleruje potřeby a individuálně odlišné způsoby jejich uspokojování