Rozumový vývoj
Mám umět sám:
- samostatně splnit jednoduchý úkol
- zná své vlastní jméno a příjmení, věk a místo svého bydliště
- znát jména kamarádů, dětí z MŠ a příjmení některých
- pojmenovat místnosti, ve kterých se pohybuje
- znát základní pravidla chování na ulici a správně reagovat na červený a zelený signál (např. semaforu)
- správně pojmenovat předměty denní potřeby, s nimiž přichází do styku, znát jejich typické vlastnosti a účel
- umět srovnávat a rozlišovat rozměry a tvar předmětů (dlouhý - krátký, velký - malý, větší - menší...)
- poznat a správně pojmenovat alespoň 3 květiny
- umět rozlišit strom listnantý od jehličnatého
- rozlišovat ovoce a zeleninu podle vzhledu a chuti
- poznat, pojmenovat a rozlišit několik domácích a hospodářských zvířat, znát jejich užitek
- poznat a pojmenovat některé ptáky, zvířata žijící v lese, na poli, v ZOO a ve vodě
- snažit se správně vyslovovat hlásky, umět mluvit šeptem, potichu, hlasitě
- dobře znát 4-5 říkadel a uplatňovat je při hře, umět je výrazně přednášet společně s ostatními
- pozorně vyslechnout celou pohádku, poznávat hrdiny pohádek a jejich vlastnosti
- volně reprodukovat jednoduchý děj pohádky a pokusit se o jednoduchou dramatizaci s vystižením charakteru postav
- rozlišovat kladné a záporné vlastnosti postav
- popsat vzájemnou polohu dvou předmětů pomoci vztahu: je v...není v...(krabici, skříni,...)
- umístit různé předměty podle pokynů: před, za, pod, nad, vedle, mezi, první, poslední
- rozlišit a poznat tvary: kruh, čtverec, trojúhelník
- sestavit různé jednoduché útvary podle skutečné předlohy i podle fantazie
- stanovit vlastnost předmětu vzhledem k jinému (malý - větší - největší, krátký - delší - nejdelší, úzký - širší - nejširší)
- srovnávat předměty pokládáním na sebe a přikládáním k sobě a určovat menší než, větší než, stejně velký
- vytvářet cesty v prostoru a hledat cesty od jednoho bodu k druhému (vláček po kolejích)
- ukázat předměty, které mají dané vlastnosti: barvu, tvar, velikost
- vybírat ze skupiny předmětů a postupně vytvářet skupiny předmětů podle dané vlastnosti (všechny předměty červené barvy,...)
- rozhodnout o pravdivosti či nepravdivosti tvrzení, postupovat od nejjednodušších k náročnějším formulacím
- uspořádat danou skupinu a najít, co do skupiny nepatří
- vytvořit skupinu předmětů v počtu do 4 prvků a porovnávat více, méně, stejně a sestavit číselnou řadu 1-4
Ještě sám nezvládnu, ale potřebuji vést k:
- rozlišovat časové vztahy (ráno, poledne, večer) den a noc (je světlo - je tma), dnes, včera a zítra
- velkou pozornost věnovat tematice přírody
- pozorovat s dětmi změny v přírodě a chápat typické znaky ročních období (jaro, léto, podzim, zima)
- správně dýchat při řeči
- pokud dítě použije gramaticky nesprávný tvar, neopravovat ho, ale zopakovat dítěti tvar správný
- snažit se používat spisovnou češtinu a rozvíjet spisovné vyjadřování
- zachovávat pravidla dialogu, zvykat si respektovat mluvčího (neskákat do řeči)
- vést děti k postupnému rozlišování pravé a levé strany a orientace nahoř - dole, v prostoru i na ploše papíru
- vést děti k pochopení slov: všechny, každý, žádný
- při čtení pohádek vést děti k rozpoznání šikovnosti, moudrosti, vtipu, hlouposti, lenosti, lsti
- využívat situací z pohádek k nenásilným mravním poučením
- pěstovat v dětech smysl pro humor