Rozumový vývoj

Mám umět sám:

  • samostatně splnit jednoduchý úkol
  • zná své vlastní jméno a příjmení, věk a místo svého bydliště
  • znát jména kamarádů, dětí z MŠ a příjmení některých
  • pojmenovat místnosti, ve kterých se pohybuje
  • znát základní pravidla chování na ulici a správně reagovat na červený a zelený signál (např. semaforu)
  • správně pojmenovat předměty denní potřeby, s nimiž přichází do styku, znát jejich typické vlastnosti a účel
  • umět srovnávat a rozlišovat rozměry a tvar předmětů (dlouhý - krátký, velký - malý, větší - menší...)
  • poznat a správně pojmenovat alespoň 3 květiny
  • umět rozlišit strom listnantý od jehličnatého
  • rozlišovat ovoce a zeleninu podle vzhledu a chuti
  • poznat, pojmenovat a rozlišit několik domácích a hospodářských zvířat, znát jejich užitek
  • poznat a pojmenovat některé ptáky, zvířata žijící v lese, na poli, v ZOO a ve vodě
  • snažit se správně vyslovovat hlásky, umět mluvit šeptem, potichu, hlasitě
  • dobře znát 4-5 říkadel a uplatňovat je při hře, umět je výrazně přednášet společně s ostatními
  • pozorně vyslechnout celou pohádku, poznávat hrdiny pohádek a jejich vlastnosti
  • volně reprodukovat jednoduchý děj pohádky a pokusit se o jednoduchou dramatizaci s vystižením charakteru postav
  • rozlišovat kladné a záporné vlastnosti postav
  • popsat vzájemnou polohu dvou předmětů pomoci vztahu: je v...není v...(krabici, skříni,...)
  • umístit různé předměty podle pokynů: před, za, pod, nad, vedle, mezi, první, poslední
  • rozlišit a poznat tvary: kruh, čtverec, trojúhelník
  • sestavit různé jednoduché útvary podle skutečné předlohy i podle fantazie
  • stanovit vlastnost předmětu vzhledem k jinému (malý - větší - největší, krátký - delší - nejdelší, úzký - širší - nejširší)
  • srovnávat předměty pokládáním na sebe a přikládáním k sobě a určovat menší než, větší než, stejně velký
  • vytvářet cesty v prostoru a hledat cesty od jednoho bodu k druhému (vláček po kolejích)
  • ukázat předměty, které mají dané vlastnosti: barvu, tvar, velikost
  • vybírat ze skupiny předmětů a postupně vytvářet skupiny předmětů podle dané vlastnosti (všechny předměty červené barvy,...)
  • rozhodnout o pravdivosti či nepravdivosti tvrzení, postupovat od nejjednodušších k náročnějším formulacím
  • uspořádat danou skupinu a najít, co do skupiny nepatří
  • vytvořit skupinu předmětů v počtu do 4 prvků a porovnávat více, méně, stejně a sestavit číselnou řadu 1-4

Ještě sám nezvládnu, ale potřebuji vést k:

  • rozlišovat časové vztahy (ráno, poledne, večer) den a noc (je světlo - je tma), dnes, včera a zítra
  • velkou pozornost věnovat tematice přírody
  • pozorovat s dětmi změny v přírodě a chápat typické znaky ročních období (jaro, léto, podzim, zima)
  • správně dýchat při řeči
  • pokud dítě použije gramaticky nesprávný tvar, neopravovat ho, ale zopakovat dítěti tvar správný
  • snažit se používat spisovnou češtinu a rozvíjet spisovné vyjadřování
  • zachovávat pravidla dialogu, zvykat si respektovat mluvčího (neskákat do řeči)
  • vést děti k postupnému rozlišování pravé a levé strany a orientace nahoř - dole, v prostoru i na ploše papíru
  • vést děti k pochopení slov: všechny, každý, žádný
  • při čtení pohádek vést děti k rozpoznání šikovnosti, moudrosti, vtipu, hlouposti, lenosti, lsti
  • využívat situací z pohádek k nenásilným mravním poučením
  • pěstovat v dětech smysl pro humor