Mravní a citový vývoj

Mám umět sám:

  • zhodnotit pod vedením dospělého následky vlastního chování v jednoduchých situacích
  • vědomě dodržovat základní pravidla chování
  • domluvit se s ostatními, být zdvořilý k dětem i dospělým
  • přiměřeně vyjádřit vlastní potřebu, umět požádat o něco
  • postupně uplatňovat iniciativu v různých činnostech
  • přizpůsobit se režimu dne v MŠ a postupně chápat význam některých činností (odpočinek po obědě)
  • zapojovat se do činností a umět se dorozumět ve skupině
  • postupně umět spolupracovat a vzájemně si pomáhat
  • správně reagovat na pokyn dospělého, příkaz, zákaz
  • přiměřeně dlouho se soustředit na jednu hru nebo činnost
  • udržovat pořádek ve věcech, hračkách a osobních potřebách a postupně pečovat o vlastní zevnějšek
  • postupně pomáhat v rodině s drobnými pracemi
  • postupně se zapojovat do přípravy rodinných oslav a svátků, umět blahopřát

Ještě sám nezvládnu, ale potřebuji vést k:

  • posilovat sebevědomí dítěte, jeho jistotu v chování a jednání
  • vést děti k péči o zdraví vlastní i ostatních, chránit se a ničím neohrožovat ostatní
  • vést děti ke zdvořilému chování vůči ostatním dětem i dospělým
  • podporovat iniciativu a pozitivní přednosti osobnosti dítěte, vytvářet soustavné podmínky k jejich rozvoji a uplatnění
  • motivovat a rozvíjet tvořivost dětí při hrách a ostatních činnostech
  • sledovat úroveň přizpůsobivosti dětí ve skupině, podřídit se zájmům většiny
  • postupně odstraňovat sobeckost dětí, prohlubovat žádoucí citové vztahy a charakterové vlastnosti (dětský optimizmus, soucítění, potřeba sounáležitosti, lítosti, důvěry)
  • vést děti k navazování kontaktů s dalšími dětmi a známými dospělými osobami pod dohledem blízké osoby
  • rozvíjet schopnost sebeovládání, zvyšovat nároky na ukázněnost
  • vést děti k cílevědomosti a trpělivosti při překonávání překážek
  • usilovat o samostatnost, nebojácnost, opatrnost, ohleduplnost, vytrvalost a rozhodnost při různých činnostech